Zo heeft MONO-zakelijk partner ANWB haar mobiliteitsbeleid geregeld

ANWB heeft in april 2021 haar volledig vernieuwde mobiliteitsbeleid ingevoerd. Dit beleid is na een intensief traject van 1,5 jaar tot stand gebracht en geënt op drie kernpunten. Benieuwd welke en hoe dit in de praktijk gaat? Lees dan snel verder!

Op 1 juli 1883 werd de ANWB, afkorting voor Algemene Nederlandsche Wielrijders-Bond, opgericht op de Maliebaan in Utrecht. Inmiddels zijn we bijna 140 jaar verder en is er een hoop veranderd. Toen 200 leden, nu bijna 5.000.000. De Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB, zoals de ANWB nu formeel heet, heeft als vereniging een unieke mix van beïnvloedende en dienstverlenende activiteiten die de belangen van haar leden behartigt op het gebied van mobiliteit, vakantie en vrije tijd. Bij dat werk wil de ANWB een bijdrage leveren aan een duurzame ontwikkeling van de samenleving.

De drie kernpunten van ANWB’s vernieuwde mobiliteitsbeleid zijn:

  1. Visie: een bijdrage leveren aan de Triple Zero doelstelling (0 verkeersdoden, 0 files en 0 CO2-uitstoot);
  2. Medewerkerswensen: flexibiliteit, keuzevrijheid en een eerlijke vergoeding;
  3. Betaalbaarheid en uitlegbaarheid.

We gaan hierover in gesprek met Jan Jaap Krijtenburg, Manager Compensation Benefits bij ANWB.

Bewuste keuzes maken

‘Medewerkers van de ANWB worden aangemoedigd om dagelijks een keuze te maken om of - als dit qua werkzaamheden kan - en hoe zij naar hun werk gaan. Thuiswerken geldt hierbij met de verstrekking van arboproof materiaal en een onbelaste vergoeding als volwaardige optie. Als het gaat om reisvormen wordt duurzaamheid en reizen buiten de spits gestimuleerd, bijvoorbeeld door hogere vergoedingen en subsidies voor aanschaf van een fiets en een elektrische auto. Gebruik van het openbaar vervoer en de OV-fiets wordt volledig vergoed. Ook is het mogelijk om van verschillende vervoersmiddelen op een dag gebruik te maken. De kilometervergoeding bij zakelijke reizen is teruggebracht tot het fiscale maximum, nu er met het hybride werken en het nieuwe mobiliteitsbeleid veel mogelijkheden zijn bijgekomen.’

Vergoeding gemaakte ritten

‘In het nieuwe beleid krijgen medewerkers alleen een vergoeding voor ritten die zij daadwerkelijk maken. Dit is niet alleen eerlijk en logisch, maar ook in lijn met fiscale regelgeving en – doordat ook de gebruikte reismethode gedeclareerd wordt – nieuwe wetgeving die vraagt om te rapporteren over CO2-uitstoot.

De ANWB stimuleert haar medewerkers dan ook om te kiezen voor duurzame manieren van reizen. Zo wordt reizen met het openbaar vervoer 100% vergoed en levert fietsen of lopen een vergoeding van 18 cent per kilometer op terwijl autorijden een vergoeding van 15 cent per kilometer oplevert. Kiezen medewerkers ervoor om thuis te werken? Dan wordt dit beloond met 2 euro (onbelast) per dag.

De leaseregeling kent een keuze tussen een emissievrij voertuig (plus OV-mogelijkheid) of een mobiliteitsbudget in combinatie met de mobiliteitsregeling. ANWB zet erop in dat eind 2025 het leasepark emissievrij is.’

Practise what you preach

‘Ons beleid is door de sterke koppeling met onze visie practice what you preach, de uitwerking over alle mobiliteitsonderdelen, het feit dat het bij al onze bedrijfsonderdelen - hulpverlening, verzekeren, reizen en winkels - is ingevoerd én de opgedane ervaring, sinds 2021 een inspiratiebron voor veel werkgevers en instanties geweest en heeft ook anderzijds erkenning gekregen via prijzen bij Bereikbaar Haaglanden en als BNR Spitsbreker van het jaar. Juist gezien het feit dat de kern van ANWB mobiliteit is, zijn we verheugd over deze aandacht en hopen wij in de nabije toekomst ook anderen te kunnen inspireren!’

 

Lees ook deze andere artikelen over de ANWB:

ANWB Wegenwacht: veiligheid staat voorop bij het uitvoeren van onze missie mensen onderweg te helpen

 

ANWB, Van Mossel en Volvo werken samen voor meer MONO-aandacht

 

De drie boodschappen van Frits van Bruggen (voormalig Hoofddirecteur ANWB) over MONO

Afbeeldingen

Cookie-instellingen