Dat Mercedes-Benz voorloper is blijkt in ieder geval uit het feit dat men als eerste truckfabrikant verschillende veiligheidssystemen heeft aangeboden op hun assortiment van trucks. Denk aan de Active Brake Assist (noodstopsysteem), de Active Sideguard Assist (dode hoek) of de Mirrorcams (digitale spiegels). Alles gericht op het creëren van zowel een veilige werkplek voor de chauffeur als voor het bevorderen van de veiligheid van andere weggebruikers en/of voetgangers. Met als hogere doel? Nul verkeersdoden en slachtoffers met trucks van Mercedes-Benz. Een prachtig streven!
Rijhulpsystemen zorgen voor een afname van meer dan een derde van alle ongelukken
Moderne auto's zijn dus slim en zitten vol moderne technieken, zoals rijhulpsystemen: ADAS (Advanced Driver Assistence Systems). Hoe werken dit soort systemen precies in Mercedes-Benz vrachtwagens?
Eric: ‘Wij bieden als OEM op onze trucks een scala van veiligheidssystemen aan. Zoals bijvoorbeeld het ABA5 systeem. Wat inmiddels de 5e doorontwikkelde versie is van het noodstopsysteem Active Brake Assist. Dit remsysteem is nu zo ontwikkeld dat de truck bij een noodstop volledig tot stilstand komt. Hierdoor gaan kopstaart botsingen tot het verleden horen. Met ons Active Sideguard Assist systeem kunnen we voorkomen dat fietsers en voetgangers die zich in de dode hoek bevinden iets overkomt. Dit systeem herkent zo iemand en brengt de truck binnen de systeemgrenzen tot stilstand bij een maximale snelheid van 20 kilometer per uur.
Onze Mirrorcams, een camera systeem dat de traditionele zijspiegels vervangt, zorgen voor optimaal zicht rondom de truck én trailer. Door het compacte design heeft de chauffeur ook veel beter zicht bij de a-stijlen, een erg groot voordeel bij bijvoorbeeld het oprijden van rotondes! En het mooie is: onderzoek heeft uitgewezen dat vrachtwagens voorzien van dit soort geavanceerde rijhulpsystemen meer dan 1/3 minder ongelukken veroorzaken!’
Laat de machine voor je werken!
Technologische innovaties hebben het voordeel dat ze ons mensen op bepaalde vlakken kunnen ondersteunen en ontzorgen. Echter moeten we dan wel goed weten hoe we deze innovaties kunnen benutten. Hoe pakt Mercedes-Benz dat aan?
Igor: ‘Kijk, het is een publiek geheim dat lang niet alle chauffeurs gebruikmaken van deze veiligheidssystemen. Vaak is de drempel toch net té hoog. Daarom dat wij als truckfabrikant sinds een groot aantal jaren fors investeren in trainingen en opleidingen. Zo moet iedere dealer van ons een afleverinstructeur hebben die de chauffeurs van hun klanten opleidt. En dat we dit heel serieus nemen blijkt ook wel dat die afleverinstructeurs met enige regelmaat ook weer getraind worden door onze eigen fabrieksinstructeurs. Daarnaast faciliteren wij een aantal rijscholen (die exclusief gericht zijn op Mercedes-Benz trucks) met de laatste kennis en expertise van onze veiligheidssystemen. Opdat zij dat ook integreren in hun dienstverlening – zoals code 95 trainingen.
Koopt een klant een truck die voorzien is van al deze veiligheidssystemen? Dan nodigen wij hem of haar uit voor een van onze trainingsdagen op het testcircuit in Lelystad. Hier kan hij of zij met eigen truck gaan voelen hoe het daadwerkelijk werkt in de praktijk en de systemen in het vervolg nog beter gebruiken.
Alles is gericht op het laten werken van de machine voor de chauffeur. Heel simpel: omdat die systemen gewoon een betere en snellere performance hebben dan de beste chauffeur. Maar let op: het zijn en blijven ondersteunende systemen. De chauffeur is nog steeds in charge. Maar als die chauffeur in staat is om al die rijhulpsystemen voor zich te laten werken, dán kan hij of zij zich volledig focussen op dat steeds complexer wordende verkeer. Want juist dáár moet zijn of haar toegevoegde waarde zitten. Zó komen we tot een complementair systeem!’
Alle benefits ook kwantificeren
De Amerikaanse componist John Kander schreef ooit: “Money makes the world go round.” Dat geldt al helemaal voor commerciële bedrijven. Valt er op dat vlak ook nog wat te halen als het gaat om rijhulpsystemen?
Eric: ‘Grotere klanten van ons met een flink wagenpark kijken sterk met een bedrijfseconomische bril. Waarbij vooral de prijs per kilometer over de bepaalde periode vaak doorslaggevend is. Die kilometerprijs is gebaseerd op een totaalpakket. Niet alleen op aanschaf en brandstof.
Waar we momenteel mee bezig zijn is om óók de benefits van onze veiligheidssystemen daarin te verdisconteren. Dit betekent minder incidenten. Wetende dat een stilstaande truck (als gevolg van een ongeluk bijvoorbeeld) toch snel honderden euro’s per dag kost.’
Toekomstige ontwikkelingen
MONO-zakelijk strijdt ervoor om de komende jaren zo veel mogelijk bedrijven werk te laten maken van veilig, duurzaam en ongestoord onderweg zijn. Hoe ziet de toekomst eruit volgens Daimler Truck Nederland?
Igor: ‘Wij zien twee belangrijke ontwikkelingen waarvan wij verwachten dat daar in de komende 3 jaar flinke doorbraken in gerealiseerd gaan worden. De eerste is de elektrificering. En dan ook in combinatie met onze software die ervoor zorgt dat er sprake is van een maximale actieradius in aantallen kilometers. Door bijvoorbeeld bij het loslaten van het gas de systemen uit te zetten en bij remmen energie terug te winnen.
De tweede belangrijke ontwikkeling is het autonoom rijden. Waarbij nog meer rijhulpsystemen de chauffeur gaan ontzorgen. In beide gevallen zijn we wel erg afhankelijk van de ontwikkeling die de overheid op die twee gebieden laat zien. Dáárom dat het zo essentieel is dat we met elkaar in gesprek blijven. Want alleen zo weten we een veilig en duurzaam mobiliteitssysteem met elkaar te creëren.’