Tim Coronel: ‘MONO kan het verschil zijn tussen wel of niet veilig thuiskomen’

‘Ogen op de weg, altijd. Ik weet als geen ander hoe je in een split second moet kunnen reageren. Natuurlijk is het rijden van de Dakar-rally niet te vergelijken met woon-werkverkeer en zakelijke ritten, maar toch. Ook de omstandigheden op het traject dat je dagelijks rijdt, kunnen veranderen.'

Om die reden moet je altijd de juiste focus hebben: op de weg!’ Dat vertelt Tim Coronel in gesprek met Zeeland Zakelijk, het B2B-platform voor ondernemend Zeeland. Coronel is sinds 2020 het gezicht van MONO-zakelijk. Een rol die hem op het lijf geschreven is. Als zeer ervaren autocoureur is Tim een autoriteit in de racewereld. Hij weet als geen ander dat concentratie ontzettend belangrijk is achter het stuur. En niet alleen als je autocoureur bent.

‘Mensen associëren mij met autorijden, rally’s en uitdagingen aangaan. Als ik die bekendheid kan inzetten om automobilisten bewust te maken van de gevaren op de weg, dan doe ik dat graag. Niet met een opgestoken vingertje, dat hoort niet bij mij, maar wel door te werken aan bewustwording. Vanuit de autosport ken ik de gevaren van de weg. Concentratie is alles. Je moet instinctief met je ogen op de weg gericht zijn, altijd. Doe je dat goed, dan haal je de finish en win je prijzen. Vertaald naar het dagelijkse leven: dan kom je veilig thuis en kun je je partner en je kinderen weer in de armen sluiten.’

Bewustwording

Iedereen die, net zoals Tim, veelvuldig op de weg zit, kent ze. Automobilisten die gevaarlijk slingerend over de weg gaan. Sommigen appen, anderen lezen de krant, trimmen hun baard of doen hun make-up. Coronel is daarover heel duidelijk: onverantwoord. ‘Het lijkt alsof mensen zich niet bewust zijn van de risico’s van dergelijk gedrag achter het stuur. Het moet even doordringen dat de prijs als het misgaat echt enorm hoog is. Je zit eenvoudigweg in een projectiel, waarmee je jezelf en anderen enorm kunt bezeren. Een voorbeeld? Rij je in de bebouwde kom met 50 kilometer per uur, dan is de remweg bij zonnig weer 26 meter. Rijd je iemand aan, dan is de klap zo groot dat de helft van de voetgangers dit niet overleeft. Wie daarover goed nadenkt, maakt andere keuzes. Dat wil bij iedereen tussen de oren krijgen.’

Rij MONO

Na een ambassadeurschap van bijna 2 jaar ziet Tim langzaam dat zaken kantelen. Gelukkig maar. Werkgevers krijgen meer en meer aandacht voor veilig gedrag in het verkeer. ‘Net zoals het terugdringen van het alcoholgebruik in het verkeer, vergt dit ook een lange adem. Mijn advies aan werkgevers: stimuleer het MONO rijden onder je medewerkers en investeer in opleidingen voor de chauffeurs die namens jouw bedrijf op de weg zitten. Daarmee komen ze veilig thuis én zijn ze ambassadeurs van jouw bedrijf. Je wilt toch niet dat mensen asociaal rijden in een auto met jouw bedrijfsnaam erop? Maak het bespreekbaar, bijvoorbeeld tijdens een werkoverleg, functioneringsgesprek of gewoon bij de koffiemachine. En handel er ook zelf naar. Geef het goede voorbeeld en val je mensen niet met telefoontjes of appjes lastig als je weet dat ze op de weg zitten.’

Aan de slag met MONO
De MONO-campagne richt zich op automobilisten, fietsers en scooter- en brommerrijders. Doel is een sociale norm neerzetten: ongestoord rijden zonder afleiding van je telefoon. Ook aan de slag met het verbeteren van de verkeersveiligheid in jouw bedrijf? Check de MONO-zakelijk toolkit voor praktische tips, adviezen en middelen om je medewerkers te ondersteunen ongestoord onderweg te zijn.

 

Afbeeldingen

Cookie-instellingen