Bestaande technieken méér voor ons laten werken; gericht op fatsoenlijk rijgedrag

Als er iemand in ons land een uitgesproken mening heeft over de wijze waarop afleiding in het verkeer aangepakt moet worden dan is dat Paul Hendriks wel. Paul is CEO en founder van SafeDrivePod waarmee hij en z’n collega’s sinds een jaar of 5 bijzonder actief zijn. Met inmiddels 100.000+ gebruikers!

In dit interview geeft Paul z’n geheimen prijs en vertelt hij op zijn typerende enthousiaste wijze wat ervoor nodig is om deze verslaving aan te pakken.

Je ziet het pas als je het doorhebt

SafeDrivePod geeft inzicht in rijgedrag, beperkt afleiding in het verkeer en versnelt de respons bij ongevallen. Wat heeft ervoor gezorgd dat je SafeDrivePod bent begonnen?

"Voor 2016 was ik écht ernstig bezig. Verlegde ik m’n grenzen steeds verder. In het begin keek ik alleen op m’n iPhone tijdens het rijden, maar geleidelijk aan werd ik steeds behendiger in het beantwoorden van berichtjes. Knietjes tegen het stuur. In feite een soort van Russisch roulette waarin je steeds verder gaat. Oók vanwege de spanning. Want iedere keer ging het toch goed. Totdat m’n vrouw mij confronteerde met het feit dat ik volledig verslaafd was aan mijn iPhone – met een gedrag waarbij ik toen vond dat ik direct op van alles en nog wat moest reageren.

Tegelijkertijd las ik ook een klinkend artikel in Time Magazine van een neuropsycholoog waarin werd bevestigd dat het hier inderdaad gaat om een verslaving. Waarmee je naar de mening van deze professional ook andere maatregelen moet nemen. Om het zo écht met ‘wortel en tak’ uit te roeien. Te elimineren als het ware. Want in zo’n geval helpt een goed gesprek niet meer. Dát moment was voor mij een gamechanger waarbij ik opeens door had hoe onverantwoordelijk ik bezig was. Waarmee ik niet alleen mezelf, maar ook andere weggebruikers dagelijks aan grote gevaren blootstelde. Nog los van mijn voorbeeldgedrag naar m’n eigen kinderen …"

Het voorkomen van leed

Sindsdien ben je dus met volle overtuiging aan SafeDrivePod gaan werken. Kun je iets meer vertellen over deze tool?

"Vanaf dat moment ben ik inderdaad iedere dag gepassioneerd aan de slag met het voorkomen van leed als gevolg van onnodige verkeersincidenten. En daartoe hebben we inmiddels drie smaken in de aanbieding: SafeDriveMotion (helpt individuele verkeersdeelnemers om inzicht te krijgen in hun eigen rijgedrag), SafeDriveFocus (helpt verkeerdeelnemers om de verleiding van de smartphone te weerstaan tijdens het rijden) en SafeDriveResponse (maakt directe ontzorging bij verkeersongevallen mogelijk). Alles gericht op ongestoord onderweg waarbij je ook feedback kunt krijgen over je eigen rijgedag.

Want je hoeft écht geen profeet te zijn om te voorspellen dat beheerst en fatsoenlijk rijgedrag - normaal optrekken, remmen en bochten nemen, anticiperend op ander verkeer en verkeerslichten etcetera, óók effect heeft op zaken als brandstofverbruik, uitstoot en onderhoud.

Daarnaast kan er hulp geboden worden als je onderdeel bent van een ernstige crash. Waarbij we aan de G-krachten op het voertuig kunnen afleiden hoe ernstig het incident is en wat dan daarbij de passende maatregelen zijn. Van het sturen van een berger, vervangende auto tot een traumahelikopter."

Vooravond van een doorbraak

Dat kan dus ook interessant zijn voor verzekeraars? Voorkomen is immers beter dan genezen.

"As we speak zijn we volop aan de slag met een aantal prominente verzekeraars in binnen en buitenland. Met verschillende van hen hebben we een deal waarmee we elkaar geweldig kunnen versterken. Alles gericht op vermindering van onnodige incidenten. Wat uiteraard een effect heeft op de premie.

Voor verzekeraars en wagenparkbeheerders is het interessant om dat dan te koppelen aan incentives gericht op het sturen op fatsoenlijk rijgedrag. En we zien ook in de praktijk dat als je dat op een juiste wijze weet te positioneren (middels vormen van gamification waar de betreffende berijders ook gevoelig voor zijn) dat het effect groot kan zijn.

Gemiddeld genomen zien we dat klanten die serieus aan de slag zijn met onze producten al snel een schadelastreductie weten te scoren van 20-25%. Los van de kosten van uitval van de collega’s en benefits zoals lagere brandstofkosten of besparingen op banden en onderhoud."

1 miljoen teverden gebruikers

Over iets meer dan anderhalve week leven we alweer in 2023. Wat is jullie ambitie voor laten we zeggen 2025? Waar is SafeDrivePod dan?

‘Als we dit gesprek in 2025 zouden voeren, dan moeten we minstens 1 miljoen tevreden gebruikers hebben. En ik voel dat dat gaat lukken. In de gesprekken die wij voeren met onze zakelijke klanten wordt het aspect van ‘care for people’ steeds dominanter. Helemaal in deze krappe arbeidsmarkt.

In toenemende mate zal de manier waarop de mobiele werkplek is ingericht ook een concurrentievoordeel gaan worden. Om zo talent te binden en te boeien. Verder ben ik ervan overtuigd dat verzekeraars dit over 3 jaar steeds verder geïntegreerd hebben in hun eigen assortiment. Domweg omdat het technisch ook kan én omdat de markt erom vraagt.

Maar ik heb ook nog een andere droom voor 2025: hoe mooi zou het zijn als we gaan werken met gecertificeerde werkgevers. Waarbij de mobiele werkplek ook volledig arbo-proof is ingericht. Volgens de bekende ISO9001 kwaliteitssystemen. Opdat professionele werkgevers zich op dat front kunnen onderscheiden ten opzichte van hun concullega’s. Alles gericht op een betere wereld. Iedere dag weer opnieuw."

Klik hier voor meer informatie over de SafeDrivePod.
 

Afbeeldingen

Cookie-instellingen