Logi-App: Ons eigen voorbeeldgedrag geeft onze klanten vertrouwen in onze dienstverlening

MKB

Vandaag spreken we met Edwin Marijnissen, directeur-eigenaar van mkb onderneming Logi-App. Logi-App is een ‘all-in-one’ logistiek app voor vrachtwagenchauffeurs. Hoe gaan de medewerkers van Logi-App bewust onderweg? En hoe zorgt hun app ervoor dat vrachtwagenchauffeurs hetzelfde doen?

In de wereld van transport en logistiek is het fenomeen datadelen inmiddels behoorlijk ingeburgerd. Logisch, transportaanbieders willen weten waar al hun voertuigen rondrijden en of hun chauffeurs zich ook netjes aan de verkeersregels houden en op een verstandige en beheerste wijze omgaan met de voertuigen die ze besturen. Maar ook de chauffeur zelf wil graag geïnformeerd worden over de laatste stand van het verkeer of bijvoorbeeld de wijze waarop een groene golf aan verkeerslichten gecreëerd kan worden. Inmiddels wordt Logi-App dagelijks door meer dan 3.000 chauffeurs gebruikt bij bedrijven als Post.nl, ID Logistics Tilburg, Dobbe Transport Roelofarendsveen en Claassen Logistics Tilburg.

Voorbeeldgedrag

Als maker van een app die helpt de verkeersveiligheid te verhogen, is het aannemelijk dat jullie als Logi-App bewuste en veilige mobiliteit intern ook hoog in het vaandel hebben staan. Klopt dat?

“Absoluut. Gemiddeld werken we zo’n twee dagen per week thuis en we rijden met elektrische auto’s om ons steentje bij te dragen aan een veiliger en duurzamer verkeer. Zelf heb ik nu nog een hybride, grotendeels vanwege het hoge aantal kilometers dat ik rijd per jaar. Wij zijn als werkgever Logi-App een typisch mkb bedrijf: in totaal hebben we zes collega’s in Nederland en twee in België. Veel van ons werk doen we bewust digitaal, ook voor onze klanten. Door middel van ‘Mobile Device Management’ kunnen we op afstand een chauffeur helpen, bijvoorbeeld door het systeem te resetten. Bellen onderweg doen we uiterst sporadisch en als we het doen, dan uiteraard handsfree. Maar het liefst rijden we MONO. Waarschijnlijk mede hierdoor hebben onze medewerkers tot op heden geen verkeersincidenten gehad. Onze omvang en de wijze waarop we dingen met elkaar bespreekbaar maken – waaronder ons eigen gedrag in het verkeer – helpt daar zeker bij. En ons eigen voorbeeldgedrag op dit vlak geeft onze klanten ook vertrouwen in onze dienstverlening.”

Boordcomputer via smartphone

Hoe helpt Logi App vrachtwagenchauffeurs veiliger, slimmer en duurzamer onderweg te gaan?

“Logi-App is een boordcomputer app voor de smartphone die specifiek ontwikkeld is met de behoeften en doelstellingen van transportondernemers in gedachten. Wij hebben die app nu zo doorontwikkeld dat we allerlei soorten functionaliteiten kunnen leveren. Een soort van 360 graden: vanuit de behoefte van de ondernemer en de planner; denk aan rijden volgens de vastgestelde route en minder brandstofgebruik, vanuit de behoefte van de chauffeur; denk aan real time verkeersinformatie en creëren van groene golven, vanuit de behoefte van medeweggebruikers;  met veiliger verkeer en betere doorstroming én vanuit de behoefte van klanten/verladers; door middel van actuele vrachtdocumentatie en tijdigheid.

Bonus voor de chauffeur

Hoe verleid je vrachtwagenchauffeurs zich zo goed mogelijk te gedragen in het verkeer?

“Het mooie van ons systeem is dat er uitsluitend sprake is van win-win. Het begint uiteraard bij onze klanten: de ondernemer zelf. Ik heb een achtergrond in transport en heb daar meer dan 25 jaar aan vlieguren opgedaan. Ik weet dus wel wat daar allemaal speelt en begrijp ook de chauffeurs die er mee moeten werken. Zij moeten ook de voordelen ervan inzien. Zo heeft een van onze klanten een bonussysteem ingevoerd waarbij een chauffeur voor iedere correcte stopbeweging een financiële vergoeding krijgt. Gemiddeld heeft een chauffeur dagelijks toch al snel zo’n 15 tot 20 bezorgingen waarmee op weekbasis een heel leuk bedrag wordt gecreëerd. Chauffeurs die onze toepassingen gebruiken krijgen direct na afloop een cijfer gebaseerd op de rijstijl (variërend van 1-10) over hun performance van die dag: hoe heeft men het gedaan, wat ging goed, wat kan beter. Op dit moment scoren scoren de chauffeurs van onze klanten gemiddeld een cijfer tussen de 6 en 7.

In Nederland is dit systeem inmiddels geaccepteerd en vinden chauffeurs het prettig om ermee te werken. Daarentegen zien we dat de chauffeurs in België er nog wat argwanend op reageren: nog iets te veel ‘big brother’. Maar zoiets moet natuurlijk groeien.”

Geen lege vrachtwagens in 2027

Stel dat we dit gesprek weer met elkaar zouden hebben over drie jaar, in begin 2027, wat moet er dan veranderd zijn op het vlak van veilige en bewuste mobiliteit?

“Als we dit gesprek over een jaar of drie zouden hebben dan zou ik wensen dat er een aantal dingen anders zijn. Als eerste het leeg rond rijden van vrachtauto’s. Gemiddeld rijdt een kwart tot een derde van alle vrachtwagens leeg: ze vervoeren lucht. Dit is niet alleen erg kostbaar qua brandstof, uitstoot en chauffeurstekort, maar het is ook erg onveilig. Theoretisch gezien zou dit betekenen dat er een kwart tot een derde minder vrachtwagens kunnen rijden op ons overvolle wegennet. Wij kunnen met Logi-App de lege kilometers registreren en het daarmee agenderen.

Een ander punt is de just-in-time leveringen, de spoedleveringen. Neem van mij aan: die zijn grotendeels overbodig. Met onze informatie kunnen we analyseren hoe vaak er wordt bezorgd bij één en dezelfde klant in een bepaalde periode. Om zo het bewustzijn van de planners te vergroten. Ook gericht op minder kilometers en minder vrachtwagenbewegingen. Op deze manier kunnen wij als Logi-App en transportondernemingen, naast MONO rijden uiteraard, een steentje bijdragen aan ‘bewust onderweg’.

Afbeeldingen

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.