De Winter Logistics: verkeersveiligheid als integraal onderdeel van een totaalpakket

We spreken met de baas van De Winter Logistics, Eric de Winter. Al jaren actief met het vervoer van bloemen en planten (sierteelt).

Dat doet De Winter Logistics met zo’n slordige 80 vrachtwagens en een kleine 200 chauffeurs. Waarmee men jaarlijks bijna 10 miljoen kilometers aflegt, hoofdzakelijk op ons vaderlandse wegennet.   

Totaalpakket

‘Als je zoveel op de weg zit, zoals wij, dan is verkeersveiligheid en MONO rijden echt een dagelijkse prioriteit. Maar je moet verkeersveiligheid en MONO rijden niet als iets speciaals benaderen. Het is een onderdeel van een integrale benadering. Wij krijgen alleen professionele klanten omdat we een betrouwbare organisatie zijn. Adequaat georganiseerd. Met personeel dat plezier in zijn werk heeft. Goed op elkaar is ingespeeld. Niet gestrest is en zich ook in het verkeer als een heer gedraagt. Beheerst dus, met uiteraard ook goed materieel. We gebruiken de juiste data om dit ook professioneel te kunnen sturen. En dat levert alleen maar winnaars op: blije klanten, tevreden chauffeurs, lager verloop, minder uitval en schades en lagere onderhouds- en brandstofkosten.’

Het begint bij het begin

‘Verkeersveiligheid begint bij het begin. Het juiste voorbeeldgedrag van mijzelf bijvoorbeeld. Practise what you preach. Maar ook bij de werving van nieuwe chauffeurs: heeft hij of zij het in zich? Om dan daarna ondergedompeld te worden in een uitgebreid trainingsprogramma, voorzien van onder meer praktisch opgezette werkinstructies. Deels on the job natuurlijk, met support van een chauffeurscoach. Dit doen we niet alleen op de openbare weg, maar ook bij de DC’s daar waar volop gemanoeuvreerd moet worden. Met de juiste hulpmiddelen, zoals verschillende typen camera’s of speciale dodehoekspiegels. Want dat is écht nodig, je wil niet weten waar we allemaal komen. Heus niet altijd even courante plekken!’

Ongestoord onderweg

‘Al onze auto’s zijn uitgerust met een vaste telefoon. Die is gekoppeld aan de boordcomputer van de vrachtwagen. Zo kunnen we onderweg veilig communiceren – als dat al nodig is. Hierdoor hoeven onze chauffeurs hun eigen telefoon niet te gebruiken.’

Analyse van iedere schade

‘Gelukkig is onze schadelast heel beheersbaar. Maar toch is iedere schade er 1 te veel. We analyseren al onze schades zodat we ervan kunnen leren. En we krijgen frequent feedback van andere wegegebruikers. Dat nemen we heel serieus hoor, stuk voor stuk. We bespreken het uiteraard ook met de betreffende chauffeur. Ook hier weer vanuit de gedachte dat een klacht een kans is.’ 

Over vijf jaar

‘Tsja, als we dit gesprek over 5 jaar zouden hebben dan weet ik zeker dat we qua techniek weer veel verder zijn. Toepassingen als ACC of lane keeping zullen dan nog verder doorontwikkeld zijn. En ja, ik merk het ook aan m’n eigen rijgedrag: die dingen helpen je écht, die maken het rijden een stuk veiliger. Ik denk dat we dan op het terrein van datadelen ook een stuk verder zijn. Want geloof me, op dat vlak staan we écht pas aan het begin – en zullen we ook nog wat sociale barrières moeten zien te overwinnen. Mijn OR stond niet écht te springen op de banken toen ik voorstelde om te gaan werken met chauffeurscamara’s. Op zich best begrijpelijk. Maar zet het eens af tegen de maatschappelijke voordelen die we daarmee allemaal kunnen verzilveren. En je moet het ook niet positioneren als big brother. Want veel van ons dagelijkse gedrag is onbewust. Daarom zijn we mens. En daarin is met behulp van techniek nog veel te verbeteren, daar ben ik absoluut van overtuigd.’

Afbeeldingen

Cookie-instellingen