Veiligheidstips op de Dag van de Vrachtwagenchauffeur

Vandaag zetten we de bijna 90.000 vrachtwagenchauffeurs in Nederland in het zonnetje tijdens de Dag van de Vrachtwagenchauffeur. Laten we er samen voor zorgen dat zij altijd MONO onderweg kunnen zijn.

Diverse transportbedrijven vertelden ons afgelopen jaar hoe zij zorgen voor de verkeersveiligheid van hun chauffeurs. We zetten de beste tips op een rij.

Eric de Winter, directeur De Winter Logistics

‘Al onze auto’s zijn uitgerust met een vaste telefoon. Die is gekoppeld aan de boordcomputer van de vrachtwagen. Zo kunnen we onderweg veilig communiceren – als dat al nodig is. Hierdoor hoeven onze chauffeurs hun eigen telefoon niet te gebruiken.’

> Bekijk meer tips van De Winter Logistics

Peter Appel, directeur Simon Loos:

‘We werden geconfronteerd met zware incidenten bij ijzel: vrachtwagens van de weg. Dat kwam hoofdzakelijk door de psychologische druk die we ervoeren van onze opdrachtgevers. Dus zijn we daar het gesprek over aangegaan. Dat werkte, want uiteraard willen ook zij dat het vervoer veilig gebeurt. Uiteindelijk heeft dat geleid tot de zogenaamde Safety Deal met Kruidvat, waarin vervoerders én verzekeraars met opdrachtgever Kruidvat afspraken hebben gemaakt.’

> Bekijk meer tips van Simon Loos

Joep Everts, general manager trucking Ewals Cargo Care:

‘Organiseer het werkproces vooraf adequaat en vertel de chauffeur voor aanvang van de rit exact wat wordt verwacht. Dan kan de chauffeur veilig en ongestrest op pad. Al onze trucks zijn uitgerust met een boordcomputer die de chauffeur exact de weg wijst aan de hand van guided routing. Zo kan de chauffeur letterlijk ongestoord zijn werk doen, zonder berichten onderweg. Dat vergroot de verkeersveiligheid enorm. In het verlengde daarvan: onze Ewals Companion app – voor communicatie met en tussen chauffeurs – mag vanzelfsprekend alleen worden gebruikt tijdens rustperioden.’

> Bekijk meer tips van Ewals Cargo Care

Gerrit Jan Mulder, directeur logistiek dienstverlener St. vd Brink:

‘Wij zien het als een soort filosofie. Het is gewoon het complete palet, het gaat om álle facetten. Want alleen dan kun je zeggen dat je verkeersveiligheid en het arboproof maken van de mobiele werkplek écht serieus neemt. We denken ook na hoe we als organisatie invulling geven aan het binden, boeien en behouden van onze chauffeurs. En hoe de schades en incidenten worden geregistreerd. We kijken wat we daar weer van kunnen leren.’

> Bekijk meer tips van St. vd Brink
 

Afbeeldingen

Cookie-instellingen