‘Als je rechts kijkt is het links al gebeurd’

Al 25 jaar geeft Transport en Logistiek Nederland (TLN) verkeerslessen over de dode hoek bij grote voertuigen. Leerlingen van groep 7 en 8 leren wat een chauffeur wel – en nog belangrijker – níet kan zien achter het stuur.

Ook MONO rijden komt tijdens de lessen aan bod. Want: jong geleerd is oud gedaan.

Chauffeur en voorlichter Corina Hamer bezoekt namens TLN jaarlijks 175 scholen voor een Veilig op Weg-les. In haar truck rijdt ze het hele land door. ‘Vroeger reed ik als chauffeur veel internationale ritten. Nu kom ik in Groningen en Maastricht, in grote steden en gehuchten.’

Verstoppertje

‘Ik begin de Veilig op Weg-les met een introductie: wie ben ik en wat doe ik? Dan kijken we samen naar een online lesfilm, die de kinderen leert hoe zij veilig op verkeerssituaties kunnen inspelen. Ik geef extra uitleg en we doen een quiz.’

‘Vervolgens is het tijd om naar buiten te gaan voor de praktijkles. Iedereen mag even in de cabine zitten en we doen verstoppertje: kunnen de kinderen in de vrachtwagen hun klasgenoten buiten zien? Ook laat ik de fietsenvanger zien. Deze zijafscherming van de vrachtwagen zorgt ervoor dat fietsers bij een ongeval minder snel onder de vrachtwagen komen. En tijdens de wandeling van het klaslokaal naar de truck letten we natuurlijk extra goed op het verkeer.’

Bewust blijven van risico’s

Veilig op Weg-lessen geven is dankbaar werk, vindt Hamer. ‘Het is heel leuk om de kinderen iets te leren. En ik leer er zelf ook van. Door hun reacties ben ik me steeds weer bewust van de risico’s op de weg. Kinderen kunnen bijvoorbeeld klakkeloos oversteken zonder zich van enig kwaad bewust te zijn. Door de lessen kan ik me beter inleven in hun gedrag en ook beter inspelen op hoe zij deelnemen aan het verkeer.’

‘Een telefoontje kan vaak wachten’

Ook MONO maakt deel uit van de Veilig op Weg-lessen. Het thema komt voorbij in de lesfilm, en niet voor niets: veel leerlingen in groep 7 en 8 hebben al een eigen smartphone. ‘Ik leg uit dat je niet alles tegelijk kunt. Als je rechts kijkt is het links al gebeurd: zo simpel is het. Natuurlijk helpt nieuwe technologie in de vrachtwagen om veiliger onderweg te zijn. Ik kan mijn telefoon opnemen via het stuur en ook systemen als Sideguard Assist en de rijstrookassistent helpen me veiliger te rijden. Maar uiteindelijk is mijn tip aan chauffeurs vooral: je hoeft heus niet altijd op te nemen. Vaak kan een telefoontje wel even wachten. Een app om ongestoord onderweg te zijn kan helpen om MONO te rijden. Want we zijn zo gewend om altijd bereikbaar te zijn, misschien zijn we vergeten dat je je telefoon ook even links kunt laten liggen.’

Afbeeldingen

Cookie-instellingen