Schenk heeft een tankwagenvloot van meer dan 900 wagens en zo’n 1.800 collega’s waarvan meer dan 80% permanent ‘en route’ is. De helft van het personeel is actief op de buitenlandse vestigingen in België, Luxemburg en Duitsland.
‘Safety first’: ons motto sinds de jaren tachtig
Wij werken voor chemiereuzen als Shell Chemicals, Exxon Chemicals en energieleverancier Total Energies. Deze bedrijven stellen hoge eisen aan hun opdrachtnemers als het gaat om veiligheid op alle terreinen. Bij ons is dat zaadje in de jaren tachtig begonnen te ontkiemen, toen het eigen vervoer steeds vaker werd uitbesteed. Daardoor werden wij ook gedwongen om onszelf op dat vlak te transformeren. Van een traditioneel transportbedrijf ontwikkelden we ons naar een logistieke partner en dienstverlener, met veiligheid stevig verankerd in onze genen. Dit veiligheidsbewustzijn is echt onze ‘licence to operate’. Bedenk maar eens wat er allemaal mis kan gaan, als veiligheid niet tot in de puntjes is georganiseerd op professioneel niveau. Het is dan ook niet voor niets dat ’safety first’ de eerste kernwaarde is van Schenk Tanktransport.’
Wij gebruikten de gordel al tien jaar voordat het verlicht werd
'Wat ons veiligheidsbeleid mooi illustreert, is het gebruik van de veiligheidsgordel: ’s werelds belangrijkste innovatie op het gebied van verkeersveiligheid. Meer dan tien jaar voordat de wet dit verplicht stelde was dat bij ons al ‘common good’. Ons beleid vertaalt zich bijvoorbeeld ook in het gebruik van ‘state of the art’ technische veiligheidssystemen, zoals Airbag, Adaptive Cruise Control, Forward Collision Waring, Driver Alert Support, Distance Alert, Lane Keeping Support en Lane Change Support, waar al onze trucks standaard mee uitrusten. Ook nemen we de tijd om onze chauffeurs hier uitgebreid in op te leiden, zodat deze features hen dagelijks van dienst zijn’.
Alles wat je aandacht geeft komt tot bloei
‘Ik geloof dat een bedrijf zo goed is als zijn medewerkers. En zo is het ook bij ons. De 1.500 collega’s die dagelijks op pad gaan voor onze opdrachtgevers, moeten op een goede manier worden gefaciliteerd. We zorgen ervoor dat ze hun werk in het steeds drukker wordende verkeer optimaal en met plezier kunnen doen. In de huidige tijd van chauffeurskrapte is dat alleen maar relevanter geworden. Het gaat om ogenschijnlijk simpele dingen, zoals de juiste roosterplanning, een goede werk-privébalans en een comfortabel voertuig. Maar ook gaat het om de juiste opleiding, training en coaching. We sturen je niet zomaar met een Schenk-truck de weg op! Het gaat daarbij niet alleen over de vakbekwaamheidseisen die de wetgever verplicht stelt, maar ook over bijvoorbeeld certificaten voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Met klassikale trainingen en praktijktrainingen worden onze chauffeurs gedurende vier weken volledig klaargestoomd, zodat ze zo bewust en ongestoord mogelijk de weg op gaan.'
Meten is weten
‘The proof of the pudding is in the eating. Zo is het ook bij het veiligheidsbeleid. Want hoe effectief is het beleid eigenlijk? Dit wordt gemeten in manoeuvreerincidenten bij het laden en lossen of in het aantal verkeersincidenten per miljoen kilometers. Dat houden we heel secuur bij. En uiteraard sturen dat ook strak, zelfs bij kleine schades van € 150,-. Het resultaat is dat we het gelukkig nog steeds beter doen dan het gemiddelde in de markt. En waarbij onze premies beheersbaar blijven’.
Ongestoord onderweg
‘MONO-rijden nemen we als organisatie heel serieus. We besteden veel aandacht aan voorbeeldgedrag, het wijzen op de risico’s, doen een appèl op de eigen verantwoordelijkheid en intrinsieke motivatie en we bespreken MONO-rijden frequent in werkoverleggen. Toch kan ik niet garanderen dat één van onze chauffeurs – ondanks dit strakke beleid – de verleiding niet kan weerstaan om tijdens het rijden een filmpje op z’n privé iPhone te bekijken. Wel kan ik dit zeggen: als we dat zien, betekent dat ontslag op staande voet. Onverbiddelijk. Maar gelukkig hebben we dat in de afgelopen jaren nooit mee hoeven maken!’
De ervaring van Iris, LNG chauffeur bij Schenk
“Ik ben sinds april werkzaam bij Schenk als LNG chauffeur. Voordat ik bij Schenk begon had ik geen ervaring met ADR (Europees verdrag voor het internationaal vervoer van gevaarlijke goederen over de weg). Via Schenk heb ik mijn ADR-certificaat mogen halen. Hierdoor kende ik alle regels binnen het ADR transport voordat ik zou gaan starten.
Op mijn eerste werkdag, een introductiedag, maakte ik kennis met de gebroeders Schenk. Zij gaven aan: ‘Wij doen het veilig, of wij doen het niet’. Dit was meteen duidelijk. Op de tweede dag kreeg ik een les in defensief rijden. Dit gaf mij een duidelijk beeld van hoe je als chauffeur bij Schenk omgaat de vrachtwagen en met het verkeer. Hierna werd ik gedurende vier weken opgeleid door een mentorchauffeur.
Schenk zorgt ervoor dat wij ons werk veilig kunnen doen. Het wagenpark is helemaal up-to-date, we krijgen de juiste kleding en beschermingsmiddelen toegewezen, en de rij- en rusttijdenwet wordt streng nageleefd. Door de manier waarop ik door Schenk opgeleid werd voordat ik ‘losgelaten’ werd, wist ik dat zij de woorden ‘wij doen het veilig, of wij doen het niet’ ook echt serieus nemen. Daardoor ging ik met een gevoel van vertrouwen en zekerheid de weg op.”