Interpolis: samen op weg naar 0 verkeersslachtoffers

Belonen werkt beter dan straffen, vindt verzekeraar Interpolis als het gaat om verkeersveiligheid. Daarom biedt de verzekeraar een handelingsperspectief aan ruim 2.000 collega’s. In gesprek met René Voets, directeur bedrijven en verantwoordelijk voor het zakelijke segment (ZZP'ers & groot zakelijk).

Visie gebaseerd op het aanboren van intrinsieke motivatie

‘Interpolis’ filosofie is glashelder: we roepen in het kader van verkeersveiligheid op tot verstandig gedrag’, vertelt Voets. ‘Daarbij verbieden we niets, maar bieden we wel oplossingen. Anders gezegd: we organiseren handelingsperspectief. Denk maar aan #PhoNo of AutoModus. Want laten we wel wezen: ‘willen’ (focus op goed gedrag, beloning) is op langere termijn vele malen effectiever dan ‘moeten’ (focus op regels, straf). Het is niet alleen onze ervaring dat gedrag beklijft door een appèl te doen op intrinsieke motivatie.’

Convenant als leidraad

‘Als je ons kantoor binnenstapt, confronteren we je direct met het manifest waarin wij als directieteam oproepen tot verstandig gebruik van de smartphone. We maken geen onderscheid tussen medewerkers of klanten. De strekking van onze boodschap: als je participeert aan het verkeer, focus je je op het verkeer. Dus: niet bellen in de auto of op de fiets, tenzij het handsfree gaat via een carkit voor simpele of korte boodschappen’.

#PhoNo-app: mobielvrij fietsen

‘Voor fietsers hebben we bijvoorbeeld #PhoNo, een app die mobielvrij fietsen faciliteert. Dat werkt simpel. Je creëert een persoonlijk doel dat je zelf kiest motiveert. Je krijgt dan punten als je een rit fietst zonder je telefoon aan te raken totdat de timer stopt. Deze punten worden omgezet in euro’s voor een zelfgekozen goed doel, dit jaar was dat Stichting de Noordzee. De PhoNo-app moedigt je aan met leuke notificaties. En als je toch je telefoon gebruikt als de timer van de PhoNo-app aanstaat, stimuleren we je met een notificatie om terug te gaan. Onder jongeren is dat een geweldig succes – er zijn inmiddels ruim 30.000 gebruikers.

AutoModus: > 400.000 gebruikers

‘Voor automobilisten hebben we vier jaar geleden de Automodus ontwikkeld. Deze app helpt je om je telefoon te negeren als je onderweg bent en moedigt je op verschillende manieren aan om mobielvrij te rijden. Zo spaar je bijvoorbeeld punten voor iedere kilometer die jij rijdt zonder het scherm van je telefoon aan te raken en zonder te bellen. Na elke 100 kilometer spaar je €1,-. Het totaal gespaarde bedrag doneren wij aan een goed doel dat je zelf kiest.

Verantwoordelijke rol werkgevers

‘Wij zijn ervan overtuigd dat de MONO-zakelijk benadering – waarbij de rol en verantwoordelijkheid van de werkgevers centraal staan – effectief is. Goed werkgeverschap, met aandacht en prioriteit voor verkeersveiligheid, is hierin bepalend. Zonder onderscheid te maken tussen een fysieke of mobiele werkplek. De kracht schuilt in het nog meer samen doen, bijvoorbeeld met andere maatschappelijke organisaties zoals ANWB, VVN of Fietsersbond. Het vraagstuk is zodanig prioritair dat het om deze benadering vraagt. Sámen zullen we andere werkgevers overtuigen om op deze beweging in te stappen. Dat is ons hogere doel, op weg naar nul slachtoffers!’

Afbeeldingen

Cookie-instellingen