Casestudie: Bouwend Nederland werkt veilig met hein

Een gezamenlijke taal, die het makkelijker maakt om elkaar aan te spreken en open te staan voor elkaars feedback, is essentieel als het gaat om veiligheid. Iets waar ‘Veilig met hein®’, een samenwerking tussen Bouwend Nederland en hein®, voor zorgt.

Door hein®, een combinatie van trainingen en communicatie, gaan mensen anders kijken naar hun eigen gedrag en dat van hun collega’s. Daarover ontstaan open gesprekken, die bij iedereen – van directie tot de werkvloer – tot nieuwe inzichten leiden. Die inzichten zorgen ervoor dat mensen sneller hun verantwoordelijkheid nemen in de praktijk. Dat is het begin van een plezierige veiligheidscultuur, die uiteindelijk leidt tot blijvende verbetering.

Bouwend Nederland heeft hein® toegankelijk gemaakt voor alle bedrijven: groot en klein, bouw en infra, landelijk en lokaal. Als er namelijk één speerpunt is waar Bouwend Nederland zich hard voor maakt, is het wel veiligheid in de bouw. Ook onderweg.

Fries Heinis, Algemeen Directeur Bouwend Nederland: “Dit is een instrument om onveilige situaties te herkennen en stil te staan bij wat er zich op dat moment afspeelt in je eigen hoofd of dat van een ander. Bovendien weet iedereen meteen wat je bedoelt als je Hein of Guus noemt.”

BAM & hein

Sinds de introductie van hein bij BAM Telecom zijn ze heel anders gaan denken over veiligheid, zegt Jop van Veen, Manager Services:  ‘Het aangaan van een goed gesprek in combinatie met hein heeft ons veiligheidsbewustzijn vergroot. Met resultaat: de incidentfrequentie bij BAM Telecom is hierdoor significant lager; één jaar was het zelfs nul!’

Volgens BAM Telecom zijn er drie succesfactoren:

1. Blijf herhalen

‘We hebben een periode wat minder aandacht aan hein kunnen geven. Dan zie je dat de focus langzaam verdwijnt. Blijvende gedragsverandering vraagt echt om een continu proces. Hou hein dus altijd in beeld. En dat kan ook, want er is ontzettend veel goed materiaal beschikbaar.’

2. Maak tijd voor de dialoog

‘Tijdens toolboxen en daarbuiten maken we tijd om situaties met elkaar te bespreken aan de hand van hein en guus. Vaak heb je aan een paar woorden genoeg, maar soms vraagt het meer tijd. Het is belangrijk dat die tijd er is, of wordt gemaakt. En dat het management dat ook onderschrijft.’

3. Betrek je onderaannemers

‘Ook onderaannemers trainen we in hein. We hebben de keuze gemaakt om de Nederlandse voormannen zelf te trainen, waarna zij de vertaalslag maken naar hun eigen organisatie. Zelfs medewerkers die geen Nederlands spreken, werken op die manier met hein. Zij wijzen in gevaarlijke situaties bijvoorbeeld naar de denkbeeldige hein op hun schouder. Zo werkt hein voor iedereen.’

Meer weten over dit initiatief? Ga naar www.veiligmethein.nl!

Afbeeldingen

Cookie-instellingen