Je brein vindt afleiding niet fijn

Vanuit ABW Verzekeringen is Marius van der Valk op dagelijkse basis bezig met het analyseren van schadedata. In deze korte blog deelt hij zijn zorgen over afleiding achter het stuur door de telefoon of andere zaken. Hoe zorgen we ervoor dat we weer meer bij de les blijven?

En wie rijdt er?

'Ik ben op dagelijkse basis bezig met het analyseren van schadedata. Daar komt bijna nooit uit dat de oorzaak lag in het gebruik van de telefoon onderweg, terwijl we weten dat een appende chauffeur 23x meer kans heeft op een ongeval.

Hoewel we vanuit de schadedata het telefoongebruik onder het rijden dus niet goed terug kunnen zien, leert de praktijk echter anders. Het overgrote deel van de beroepschauffeurs geeft ook toe de telefoon vaak te gebruiken onderweg. Daar komt nog bij de boordcomputer, tolkastjes en alle andere zaken die aandacht vragen. Soms vraag je je af “en wie rijdt er”?

Wat de data wel laten zien is dat er heel veel schades zijn die te voorkomen waren. Dit betreft zowel manoeuvreerschades als schades in het verkeer. Aandacht voor het rijden blijft het allerbelangrijkste!'

Telefoon 8 dagen inleveren bij betrappen

'Het gebruik van de telefoon blijkt onomkeerbaar, ondanks verhogingen van boetes blijft men achter het stuur bellen, appen en alle andere dingen doen die daar niet thuishoren. Vraag is hoe we dat kunnen veranderen…..

Bij het beantwoorden van deze vraag kom je al snel uit op gedragsverandering van de weggebruikers, iets wat erg moeilijk is. Pogingen daartoe zoals in België, waarbij men de telefoon voor 8 dagen kwijt raakt indien met betrapt wordt, gaan wellicht een nieuw inzicht geven, maar hoe groot is de pakkans?'

We leggen onszelf een bepaalde druk op

'Terugkijkend in de tijd vraag ik me af waar het fout is gegaan. Ik herinner me de tijd nog dat je één of twee keer per week naar huis belde als je een hele week van huis was. Tegenwoordig heeft men doorlopend verbinding met zowel thuis als alle collega’s en vrienden. Als men geen verbinding heeft voelt men zich verloren. Communicatie is dus een wezenlijk deel van onze werkelijkheid geworden die zich moeilijk laat beïnvloeden.

Moeten we weten waar iedereen uithangt, naar welke klant iedereen rijdt en wat er onderweg allemaal gebeurd? Kunnen we niet even gewoon ons werk doen of gewoon autorijden zonder afleiding? Tijdens chauffeurstrainingen hoor ik ook regelmatig dat men het te druk heeft….. Bij doorvragen blijkt het vaak niet aan de planning te liggen, maar dat men zichzelf een bepaalde druk oplegt. Bekend is dat je hersenen maar een bepaald aantal signalen tegelijk kunnen verwerken. Denk hierbij aan het zachter zetten van de radio bij achteruitrijden, daarmee neem je een signaal weg dat je afleid van je hoofdtaak. De hele dag moeten je hersenen echter overuren maken om alle signalen te verwerken, rijden, bellen, radio luisteren, appen etc. etc. Geen wonder dat we (geestelijk) moe worden en fouten maken!'

De bestuurder is en blijft (eind)verantwoordelijk

'Ook de voertuigen dragen - op een ongewilde manier - bij aan dit gedrag. Door de ontwikkeling en invoering van alle ADAS systemen denken bestuurders dat ze zelf minder hoeven op te letten, de auto doet dat toch vanzelf? Helaas gaat dit nog vaak fout, en blijkt de onmisbaarheid van de beroepschauffeur. De bestuurder is en blijft (eind)verantwoordelijk.

Toch moeten we de moed niet opgeven en doorlopend aandacht blijven schenken aan dit gedrag. Is het normaal dat we zelf wel bepalen of wetten en regels voor ons wel of niet gelden?

Laten we in ieder geval niet wachten tot er nog meer slachtoffers vallen van dit verboden en ongewenste gedrag. De impact op zowel de familie van de slachtoffers als de chauffeur en zijn familie is enorm.  Naast het goed inrichten van de communicatie vanuit het bedrijf blijft het elkaar aanspreken op dit gedrag zeker belangrijk. Stilzitten en achterover leunen is geen optie!'

Het estaffetestokje gaat naar ...
Binnen een groep van schadepreventieadviseurs is het initiatief ontstaan voor een periodieke blog om de ervaren problemen op de (mobiele) werkvloer aan te  kaarten. Zij willen hun verzekerde klanten helpen schade te voorkomen. Dit kan versterkt worden door de kracht van het netwerk Mobiliteit & Transport in te zetten. Met die gedachte geeft Marius het estafettestokje door aan Robert Mazier, operationeel directeur bij Trafieq educatie en advies. Robert zal binnenkort een blog schrijven over zijn visie. Stay tuned!
Voorgaande blogs:

Afbeeldingen

Cookie-instellingen