Mobiliteitswensen van onze klanten in hoge mate beïnvloed door elektrificering en bewuster reizen

Vandaag bieden we een vooraanstaande leasemaatschappij het podium – onderdeel van de Van Mossel Automotive Groep. Dit mobiliteitsbedrijf is met meer dan 5.000 medewerkers in 75 jaar tijd uitgegroeid tot een van de grotere en vooraanstaande automotive bedrijven in de Benelux.

Van Mossel Automotive Groep telt 290 dealerships van vrijwel alle gevestigde automerken, naast een 34-tal schadeherstelbedrijven en een aantal leasemaatschappijen. We spreken met Algemeen Directeur Armand van Veen en Marketing Manager Kirsten de Vos van International Car Lease Holding (ICLH), waar Van Mossel Autolease onderdeel van is. Met 350 collega’s zijn zij dagelijks verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van een wagenpark van zo’n 105.000 auto’s en bestelauto’s.

Mobiliteit voor iedereen

Kun je iets meer vertellen over Van Mossel Autolease?
 

‘Zeker! Wij zijn een mobiliteitsaanbieder. We denken met onze klanten mee en spelen in op hun mobiliteitsbehoeftes. Waarbij we hen ontzorgen qua mobiliteit. Onze belangrijkste doelgroep is het MKB, het kloppende hart van onze economie. Maar we leveren onze dienstverlening ook aan particuliere consumenten met private lease (dat zo’n 15% van onze afzet vertegenwoordigt), ZZP’ers en grootzakelijke ondernemingen. We kijken daarin breder dan uitsluitend auto’s, zo bieden we ook arrangementen aan waarin elektrische fietsen en OV-mobiliteitskaarten zijn vertegenwoordigd. Maar 90% van onze business wordt gedomineerd door automobiliteit.’

Van lamp naar licht

Inmiddels draaien jullie als leasemaatschappij al heel wat jaren mee. Wat is er veranderd in die tijd?
 

‘In de loop der jaren zijn we als leasemaatschappij opgeschoven in de waardeketen. Leverde we vroeger auto’s, zijn we tegenwoordig aanbieder van een totaal mobiliteitsarrangement. Waarin we auto- en mobiliteitsregelingen aanbieden – uiteraard afhankelijk van de klantwensen. En natuurlijk voorzien van die managementrapportages die onze klanten willen. Want daar begint het, bij de bewustwording.

Voor veel van onze klanten is kosten daarin nog steeds een belangrijk incentive, zeker in deze tijden met hoge inflatie en angst voor een recessie. En je hoeft geen glazen bol te hebben om te voorspellen dat een wat rustiger rijgedrag (‘het nieuwe rijden’) niet alleen leidt tot lagere brandstofkosten en minder schades, maar bijvoorbeeld ook invloed heeft op onderhoudskosten en bandenslijtage.

Afhankelijk van de ambitie van een klant kunnen we daarin een passende aanbieding doen – waarin bijvoorbeeld ook het MONO rijden is opgenomen. Niet alleen omdat we erin geloven dat iedere werkgever het maximale moet doen om haar medewerkers een in alle opzichten veilige werkomgeving te bieden, maar ook omdat we vanuit onze historie zien dat aandacht vragen voor ongestoord onderweg zijn een directe relatie heeft met het schadepatroon. En daarmee kosten en uitval. Want laten we wel wezen: onze auto’s horen niet in de schadewerkplaats: onze klanten hebben die auto’s om iedere dag weer opnieuw in te kunnen spelen op hun mobiliteitswensen. Gericht op het realiseren van hun business.’

Leaseauto als arbeidsvoorwaarde

Veel bedrijven zijn hun mobiliteitsbeleid aan het herijken. Veranderd de mobiliteitsbehoefte van werkgevers?
 

‘Wij zien zeker veranderingen in de mobiliteitsbehoefte van onze klanten. Het klopt dat er meer discussie is bij onze klanten of de leaseauto nog past in het reguliere arbeidsvoorwaardenpakket en of de auto het juiste instrument is om het werk te doen. In sommige branches is het enorm lastig om gekwalificeerde professionals binnen te halen, daar is de auto juist wel weer een interessante arbeidsvoorwaarde. En realiseer je ook dat het autoleasewagenpark nog ieder jaar groeit. De eerste 10 maanden van 2022 al met 3.5%!’

Elektrificering wagenpark én bewuster reizen

Jullie houden je dag in dag uit bezig met zakelijke mobiliteit en spreken daarnaast een hoop werkgevers in Nederland over dit onderwerp. Zijn er belangrijke trends die jullie opvallen?
 

‘Er zijn momenteel twee trends dominant zichtbaar. De eerste is verduurzaming: elektrificering van onze wagenparken. Dat krijgt nu écht vleugels – vooral onder druk van de maatschappelijke ontwikkelingen. Dat gaat niet zonder uitdagingen gepaard, denk alleen maar aan de laadinfrastructuur en de mate waarin ons net de stroom ook gegarandeerd kan leveren en natuurlijk de beschikbaarheid van betaalbare elektrische auto’s.

De tweede is bewuster reizen en dat heeft door de pandemie absoluut een boost gekregen. Dan hebben we het bijvoorbeeld over digitaal werken met toepassingen als hybride werken en spitsmijden. Dat wordt nu op grote schaal geïmplementeerd bij onze klanten. Daardoor zien we dat het aantal kilometers dat een gemiddelde leaseauto rijdt wat afgenomen is. En dit heeft ook een direct effect op verkeersveiligheid. Overigens lijken de minder kilometers inmiddels weer tot stilstand te zijn gekomen: het aantal filemeldingen is in rap tempo toegenomen en dat betekent dat we extra actief moeten zijn om veilig gedrag in het verkeer onder de aandacht te blijven brengen.'

Be the change you want to see in the world

Als we het hebben over het goede voorbeeld geven; wat doen jullie zelf op het gebied van bewuste mobiliteit (veiliger, slimmer en duurzamer onderweg)?
 

‘Wij zouden als Van Mossel volstrekt ongeloofwaardig zijn als we zélf ook niet het goede voorbeeld geven als het gaat om veilige en bewuste mobiliteit. Ons eigen wagenpark is bijvoorbeeld al grotendeels elektrisch. Daarnaast proberen we autogebruik te minimaliseren tot het hoognodige. Spitsmijden en logisch plannen zijn 'common sense' en een groot deel van zowel interne meetings als onze klantcontacten gaan via Teams of Zoom.

De aandacht voor MONO-rijden en een arbo-proof ingerichte mobiele werkplek is inmiddels volledig ingebed in onze bedrijfsvoering. Zo hebben we een laagdrempelige fietsregeling voor al onze collega’s. En weet je wat het mooie is? Er zijn alleen maar winnaars! Absoluut een win/win: lagere uitstoot, minder stress, meer output en ook meer werkplezier. Niet onbelangrijk voor een werkgever in deze wat overspannen arbeidsmarkt. Fantastisch toch!’

 

 

Afbeeldingen

Cookie-instellingen