Onderweg bellen verdubbelt het risico op een ongeval, onderweg een tekst lezen of typen vergroot die kans met factor 6. Het doel van de MONO-campagne is om fietsers en automobilisten bewust te maken van de gevaren van afleiding in het verkeer. Dit door te voorkomen dat berichten binnenkomen tijdens het rijden. De campagne richt zich ook op de sociale omgeving – de mensen die verkeersdeelnemers een bericht sturen. Vanuit de gedachte: als je weet dat iemand onderweg is, stuur dan geen berichten. De boodschap van de campagne is: rij zonder afleiding. Rij MONO, ga ongestoord onderweg.
> Veelgestelde vragen
> Deelnemer worden? Lees meer over het convenant
> Wat kan je zelf als bestuurder doen? (mono.nl)
> Handreiking werkgevers
MONO richt zich ook op partijen die invloed hebben op wat er op een automobilist af komt tijdens de rit. Zij bepalen de afleiding en verleiding onderweg. Zoek geen contact als je weet dat iemand aan het rijden is. Het is belangrijk dat relevante partijen de MONO-gedachte meenemen in hun keuzes. Daarom richten we ons ook op bedrijven en organisaties.
Ongestoord onderweg zijn is goed voor de verkeersveiligheid én voor jouw organisatie. MONO-zakelijk helpt met het zichtbaar maken van MONO in jouw bedrijf of organisatie. Door de organisatie of bedrijfsvoering zo in te richten dat medewerkers ongestoord onderweg zijn. Kleine acties kunnen al een groot verschil maken. Door MONO rijden actief uit te dragen, zien steeds meer anderen het belang daarvan in.
Hoe meer werkgevers kiezen voor MONO, hoe interessanter het wordt voor verzekeraars en leasemaatschappijen om daarop in te spelen in de vorm van voordelige tarieven en voorwaarden. Daarnaast kun je als werkgever gebruikmaken van in-carsystemen die het MONO rijden kunnen ondersteunen. Op deze systemen stel je alleen de essentiële functies in die voor zo min mogelijk afleiding zorgen. Als meer werkgevers voor deze systemen kiezen dan zullen innovaties sneller gaan en worden slimme systemen bereikbaar voor iedereen.
'Ik hou van winnen. Dat doe je alleen aan de finish. Dus zorg dat je daar veilig aankomt.'
Tim Coronel, ambassadeur voor MONO-zakelijk
We hebben organisaties gevraagd wat voor hun de reden is om mee te doen met MONO-zakelijk. Hieruit zijn vijf waardenthema’s gekomen die actueel zijn voor bedrijfsvoeringen van organisaties. Ze komen bijvoorbeeld terug in jaarplannen, of zijn relevant binnen de uitgezette bedrijfskoers. Op die manier kan MONO makkelijk een onderdeel van de bedrijfsstrategie worden.
> Naar de waardenthema's
We hebben een community opgezet om een langere termijn beweging in gang te zetten met partijen die verschil kunnen maken door grote of kleine stappen te maken. We stimuleren elkaar om stappen te zetten, inspireren elkaar en wisselen kennis uit. Dat doen we op een laagdrempelige manier zodat een multinational, een groot adviesbureau, maar ook de kleine lokale ondernemer mee kan doen.
Laat als bedrijf actief zien dat je MONO rijden belangrijk vindt. Hang posters op, of vertel het aan klanten en onderaannemers. Op die manier zien steeds meer werkgevers het belang van MONO. Zo houden we met z'n allen Nederland veilig en vitaal.
> Meer over deelnemen
ER ZIJN ZOVEEL GOEDE REDENEN VOOR MONO. MEERWAARDE VAN MONO >
KOSTEN
VEILIGHEID
WERKGEVERSCHAP
IMAGO
INNOVATIE
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.